رایانه

رایانه

رایانه
رایانه

رایانه

رایانه

اینترنت را چه کسانی اختراع کردن ؟!


اینترنت را چه کسانی اختراع کردن ؟!

اینترنت یکی از بزرگترین اختراعات بشر است. امروزه ما بسیاری از کارهایمان را با اینترنت انجام می دهیم: بانکداری، خرید، تحصیل، تماشا کردن ویدیو، ایجاد ارتباط و … . خوب این چیز بدردبخور و خوب را چه کسی اختراع کرد؟

 

در واقع جواب این سوال نام شخص خاصی نیست. اینترنت نتیجه سال ها همکاری میان دانشمندان کامپیوتر، محققان و مهندسان است.در دهه ۱۹۳۰ یک متخصص اطلاعات بلژیکی با نام پل اتلت شبکه ای را متصور شده بود که Radiated Library نام داشت. این شبکه از سیم تلفن و امواج رادیویی برای آوردن اطلاعات به خانه ها استفاده می کرد.

شروع فعالیت و گسترش اینترنت را باید از دهه ۱۹۶۰ دانست. در آن سال ها یکی از محققان ام آی تی با نام جی.سی.آر لیکلیدر یادداشت هایی را نوشت که در آن تفکری از یک شبکه بین کهکشانی میان کامپیوترها بود. ایده او این بود: ارتباط کامپیوترهای مختلف در سرتاسر دنیا به یکدیگر و اشتراک گذاری اطلاعات توسط تمامی افرادی که در نزدیکی آنها هستند.

در آن سال های جنگ سرد، ایالات متحده به دنبال یک شبکه ارتباطی بود که بتواند از حملات هسته ای در امان بماند. در سال ۱۹۶۲ لیکلیدر سرپرست گروه تحقیقاتی دارپا شد. در آنجا بود که لیکلیدر تفکر خود در مورد شبکه بین کهکشانی کامپیوترها را مطرح کرد و از آن دفاع کرد. در میان همکاران لیکلیدر در دارپا، لورنس رابرتس هم وجود داشت که از محققان پیشین ام آی تی بود.

در آن زمان پروژه ای در دارپا شکل گرفت که در آن ارسال پیام توسط خطوط تلفن مورد بررسی قرار گرفت. چندین محقق روی این پروژه کار می کردند که خودشان از وجود یکدیگر بی خبر بودند. در این پروژه ابتدا یک پیغام به چندین بخش تقسیم می شد، هر بخش هم با مقصد نهایی و مبدا نامگذاری شد. پس از آن این بخش ها به سمت کانال های باز گسیل داده شدند. وقتی که این بخش ها به کامپیوتر مقصد رسیدند، در کنار یک دیگر قرار گرفتند و همان پیام اصلی را تشکیل دادند. با استفاده از این روش و غیر متمرکز کردن ایستگاه های سوییچ، پیام ها در معرض خطر نخواهند بود و با قطع یک کانال، قسمت های مختلف از کانال باز دیگری ارسال خواهد شد.

در همان زمان لئونارد کلینراک فارغ التحصیل ام آی تی مقاله ای با نام “جریان اطلاعات در شبکه های ارتباطی بزرگ” نوشت. در این مقاله تئوری ریاضی چیزی مطرح می شود که ما امروزه آن را “بسته” یا همان پکت Packet می نامیم. در سال ۱۹۶۴ «پل بَرِن» محقق RAND Corporation هم به همان نتیجه شبکه های غیرمتمرکز دست پیدا کرد. اواسط دهه ۱۹۶۰ دونالد دیویس و راجر اسکنتلبری از لابراتوار ملی فیزیکی ملی بریتانیا نظریه شبیه به همین نظریه شبکه های غیرمتمرکز بوجود آودند. دیویس در نظریه خود، این بخش ها را بسته یا همان پکت Packet نامید و روش ارسال پکت ها از طریق شبکه های غیرمتمکز را پکت سوئیچینگ نامید.

در آن سال ها در دارپا تحت نظر رابرتس یک پروژه شبکه کامپیوتری با نام آرپانت ARPANET شکل گرفت که می توان آن را نیاکان اینترنت امروزی دانست. آرپانت با همان مفهوم پکت و پکت سوئیچینگ فعالیت می کرد. در اکتبر سال ۱۹۶۹، اولین ارتباط آرپانت بین لابراتوار کلینراک در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس و موسسه تحقیقاتی استنفورد با مدیریت الیزابت فینلر صورت گرفت. فینلر بعدها دامنه های com، gov، edu، mil و بسیاری دیگر را بنیان نهاد.

در اواخر سال ۱۹۶۹، برای آرپانت دو کانال ارتباطی دیگر در دانشگاه کالیفرنیا در سانتاباربارا و دانشگاه اوتاه هم بوجود آمد. این تنها ابتدای راه بود. شبکه آرپانت روز به روز گسترش پیدا می کرد. محققان این شبکه بعد از آن سیستمی را ابداع کردند که RFC نام داشت و برای به اشتراک گذاری ایده ها مورد استفاده قرار می گرفت. بعد از آن محققان به یک پروتکل و یا آدرس پستی کامپیوتری و سیستم تحویل نیاز پیدا کردند. رابرت کان که ام آی تی را برای پیوستن به آرپانت رها کرد، ایجاد و پیشرفت پروتکل Networking Control Protocol را در دست گرفت. وقتی که این پروتکل شکل گرفت، دانشمندان کامپیوتر توانستند برنامه هایی بنویسند که می توانستند با آنها کار کنند. از این برنامه ها می توان به ایمیل اشاره کرد که در سال ۱۹۷۲ بوجود آمد. در همان سال بود که کان و همکارانش آرپانت را رونمایی کردند و برای مردم تشریح کردند. آنها در کنفرانس بین المللی ارتباطات کامپیوتری در واشنگتن ۲۰ کامپیوتر را با این روش به هم متصل کردند.

در همان سال ها ناسا و شرکت های بزرگ دیگر شبکه های دیگری ساختند که مختص به خود بودند و فقط برای ارتباطات محلی بین کامپیوترهای خود ساخته شدند. اما کان با نوشتن پروتکلی جدید، همه را یکپارچه کرد و آن را بر اینترنت مسلط کرد.

لپ تاپ های کاغذی یک بار مصرف در راهند


احتمالا تا به حال نام دوربین عکاسی یکبار مصرف و شاید هم تلفن همراه یک بار مصرف را شنیده یا از آن استفاده کرده اید اما آیا می توانید این تصور را کنید که روزی لپ تاپ های یکبار مصرف را هم در بازار ببینید؟

پایگاه رهوا- روزی که به یک کامپیوتر قابل حمل برای کاری نیاز مبرم دارید و به سادگی و با قیمتی پایین یکی را تهیه کنید .

Je Sung Park  بر اساس ایده و طرحی که ارایه داده این امر را محقق کرده و جالب است بدانید جنس بدنه این لپ تاپ از خمیر کاغذهای بازیافتی می باشد و تمام اجزاء آن قابل بازیافت می باشد که می توان بعنوان یک رایانه دوستدار طبیعت از آن یاد کرد.

حال باید دید با این شتاب تکنولوژی کی شاهد تولید انبوه و به قول معروف به فعلیت درآمدن این طرح خواهیم بود

1

 

 

2

 

3

 

4

  موفق پیروز باشید.

منشا علائم رایانه ای



منشاء علائم رایانه‌ای را بشناسید

 

گزارشی ازتاریخچه  یا منشاء نشانه های رایانه ای اخیرا منتشر شده است. نشانه هایی که روزانه هزاران بار از آنها استفاده می کنیم اما شاید نگاه یا ذهنمان تنها چند صدم ثانیه درگیر فکر کردن به آنها شود.

نشانه های مختلفی که به منظور دادن دستورهای متفاوت به رایانه ها مورد استفاده قرار می گیرند را امروزه می توان در هر جا ، بر روی لباس ها ، در داخل خودروهای اتوماتیک و بسیاری از ابزارها و کاربردهای دیگر مشاهده کرد.

 

 

نشانه انرژی

در زمان جنگ جهانی دوم مهندسان از سیستمی دوتایی برای برچسب زدن به کلیدهای خاموش و روشن انرژی دستگاه های مختلف استفاده می کردند: یک 1 به معنی روشن و یک 0 به معنی خاموش.

در سال 1973 کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک نشانه ای به گونه ای ترکیبی به شکل یک دایره شکسته با خطی در میان شکستگی را به عنوان نشانه حالت آماده باش انرژی یا Standby انتخاب کرد که تا کنون نیز این نشانه به همان معنی پابرجا باقی مانده است اما موسسه مهندسان الکتریکی و الکترونیکی با اعلام مبهم بودن مفهوم این نشانه، مفهوم آن را به مفهوم ساده انرژی تغییر دادند.

 

 

دستور

شکل میدان اردوگاه های سوئدی ها و لوگوی اپل چه نقطه مشترکی می توانند با هم داشته باشند؟ «اندی هرتزفلد» از تیم سازندگان رایانه های مک هنگامی که به همراه تیمش در حال مطالعه بر روی چگونگی ترجمه دستورهای موجود در لیست دستورهای رایانه به یکی از کلیدهای صفحه کلید بود، تصمیم به افزودن یک کلید عملیاتی گرفت. ایده وی بسیار ساده بود، زمانی که این کلید به همراه کلیدهای دیگر فشرده می شود می تواند دستوری متناسب با کلیدهای فشرده شده را از میان لیست دستورها فعال کند. جابز از این ایده به هیچ وجه استقبال نکرد و از آن برای نمایش دادن لوگوی اپل استفاده کرد.

هرتزفلد در پاسخ گفت:«تعداد لوگوهای اپل بر روی نمایشگر بسیار زیاد است و این مسخره است! ما در حال از بین بردن تاثیر لوگوی اپل هستیم». سپس بازطراحی دوباره ای از این نشانه انجام گرفت و طراحی به نام «سوزان کر» با استفاده از واژه نامه بین المللی نشانه ها و انتخاب یکی از نشانه های منتصب به سوئد که برای نشانه گذاری مناطق مناسب برگزاری اردوها استفاده می شد، به منظور نشان دادن «نشانه ای برای مکان مورد علاقه» کاربر بر روی صفحه کلید برای همیشه بر روی صفحات کلید کاربران رایانه های اپل جا گرفت.

 


بلوتوث

حتما داستان پادشاه دانمارکی ها را در قرن دهم میلادی شنیده اید. «هارالد بلاتند» به پادشاه دندان آبی شهرت داشت. وی علاقه فراوانی به میوه جنگلی «تمشک آبی» یا بلوبری داشت و تعدادی از دندان هایش برای همیشه آبی رنگ شدند. آنچه شاید ندانید این است که نشانه بلوتوث یا «دندان آبی» در واقع ترکیبی از دو حرف اول نام این پادشاه است. اولین نشانه بلوتوث از شکلی دندان مانند نیز برخوردار بود اما فعل و انفعالات نشانه ای اینجا پایان نگرفت. به دلیل اینکه «بلاتند» در متحد کردن اقوام متفرقی که اکنون در نروژ، سوئد و دانمارک ساکن هستند نقشی کلیدی به عهده داشته است، فناوری بلوتوث به گونه ای طراحی شده تا همکاری میان صنایعی از قبیل رایانه، تلفن همراه و اتوموبیل سازی را فراهم آورد.

 

 

USB

نماد تصویری USB مشابه عصای سه شاخه نپتون، خدای دریاها در افسانه های یونانی، طراحی شده است. طراحان نشانه USB به جای استفاده از یک مثلث در بالای هر یک از شاخه های این نشانه تصمیم گرفتند از یک مثلث، یک مربع و یک دایره استفاده کنند. این طرح با هدف نمایش دادن دستگاه های جانبی متعددی که می توانند با استفاده از این فناوری به رایانه وصل شوند، اجرا شده است.

 

 

پخش

با وجود اینکه کلیدهای پخش/مکث از ساکنان بومی صفحه کلید رایانه ها نیستند، در نهایت جای خود را در میان کلیدهای صفحه کلید رایانه ها، پخش کننده های چند رسانه ای و بسیاری دیگر از ابزارهایی که توانایی پخش فایل های ویدیویی یا صوتی را دارند، باز کرد. متاسفانه تا کنون منشاء خاصی برای توضیح مثلثی که برای پخش و دو خط موازی که برای مکث در نظر گرفته شده یافته نشده است. این نشانه ها اولین بار در دهه 1960 بر روی کاستهای قرقره ای نمایان شدند. در برخی کلیدها این نشانه ها به صورت ترکیبی برای نمایش دادن کاربرد بازبینی فیلم یا جلو بردن سریع فیلم مورد استفاده قرار می گیرند. جهت این مثلث بر روی فیلمهای ویدئویی مسیر گردش کاست را نمایش می داد.

 


مکث

از زمانی که این نشانه دیده شده و مورد استفاده قرار گرفته بسیاری اعلام کرده اند این نشانه یادآور نمادی از اتصالی باز بر روی یک مدار الکترویکی است. برخی از آن به عنوان نشانه توقفی یاد می کنند که توده ای از میان آن خالی شده است. با این حال منشاء کلاسیکتری نیز برای توضیح این نشانه وجود دارد: در نت نویسی های موسیقی، این نشانه به معنی سکوت نمایش دهنده یک وقفه یا انتظار است.

 


خواب

حالت انتظار یا Standby رایانه افراد را گیج می کرد و از این رو تصمیم به تغییر نام آن گرفته شد و به منظور تشبیه آن به حالت خواب در انسان که طی آن مغز انسان نه روشن است و نه خاموش، نام خواب برای این کلید در نظر گرفته شد و نشانه آن نیز هلال باریک ماه انتخاب شد.

 

 

@

تنها نشانه این لیست که در مجموعه موزه هنرهای مدرن رتبه ای به خود اختصاص داده است نشانه @ است که به احتمال زیاد در واژه های مرتبط با شبکه و اینترنت ریشه دارد. این نشانه از نامهای متعددی برخوردار است از جمله حلزون در کشورهای ایتالیا و فرانسه، موش در چین و دم میمون در آلمان. در سال 1971 «ریموند تاملینسون» برنامه نویس شرکتی به نام «برنک و نیومن» تصمیم به قرار دادن نشانه ای میان آدرس های شبکه گرفت تا کاربران را از ترمینال ها جدا کند. پیش از این نیز در سال 1885 نشانه @ به مفهوم "در مقیاس" بر روی برخی از صفحه کلیدها مورد استفاده قرار می گرفت. حتی برخی معتقدند این نشانه در قرن ششم میلادی نیز وجود داشته و به عنوان نشانه ای برای سالهای پس از مرگ مسیح مورد استفاده قرار می گرفته است.

 

 

FireWire

در سال 1995 گروهی کوچک از سازندگان فناوی FireWire در صدد طراحی نشانه ای برآمدند که می توانست با دقت ویژگی های فناوری که در حال تکمیل آن بودند را آشکار کند. کارایی اصلی این فناوری اتصال پر سرعت برای تجهیزات دیجیتال صوتی و تصویری بود. به همین دلیل طراحان نمادی را با سه شاخه به نشانه تصویر، صوت و اطلاعات طراحی کردند. این نماد در ابتدا قرمز رنگ بود اما بعدها به دلایل نامشخصی به رنگ زرد تغییر یافت.

 

 

SBBOD

این نماد نام های متعددی دارد: گردونه سرنوشت هایپنو، پیتزای چرخنده، مارپیچ مرگ و SBBOD یا «توپ مرگ ساحلی چرخنده». اپل این نشانه را رسما به عنوان «مکان نمای چرخنده انتظار» معرفی کرده است. این نشانه که اولین بار در اپل OSX مورد استفاده قرار گرفت و استفاده از آن ادامه پیدا کرد، زمانی دیده می شود که نرم افزاری توانایی اجرا شدن یا پاسخ دادن به سیستم عامل را ندارد. بسیاری بر این باورند این نشانه به گونه ای تکامل یافته مکان نمای ساعت مچی است که این شرکت اولین بار در مدلهای اولیه مک OS استفاده کرد.

 

 

اترنت

آنچه امروزه به عنوان نشانه پورت اترنت شناخته می شود با وجود اینکه اترنت سال ها پیش ابداع شده، در واقع توسط دیوید هیل موسسه IBM طراحی شده است. به گفته وی این نشانه بخشی از یکسری نشانه ها بود که تمامی آنها اتصالات شبکه های محلی مختلف را که فعال بودند نشان می دادند. در این نشانه ردیفی از بلوکهایی نامرتب رایانه ها و ترمینالهای مختلفیده می شود.

فیس بوک «اینستگرم» را یک میلیارد دلار خرید


روش کار اینستگرم به صورتی است که کاربران این شبکه می توانند عکس هایی را که با دوربین تلفن های همراه خود گرفته اند، در برنامه مخصوص این شبکه اصلاح کنند و سپس آن را با دوستانشان به اشتراک بگذارند


سایت فیس بوک، شبکه اجتماعی اینستگرم (Instagram) را که یک سایت اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن عکس است و تنها یک سال و نیم پیش آغاز به کار کرده بود به قیمت یک میلیارد دلار خرید.

روش کار اینستگرم به صورتی است که کاربران این شبکه می توانند عکس هایی که با دوربین تلفن های همراه خود گرفته اند را در برنامه مخصوص این شبکه اصلاح کنند و سپس آن را با دوستانشان به اشتراک بگذارند.

برای اصلاح عکس ها ۱۷ فیلتر در این شبکه اجتماعی تعبیه شده است.

تا هفته گذشته این شبکه اجتماعی تنها برای کاربرانی بود که تلفن همراه آی فون داشتند. اما از هفته گذشته به این سو، کاربرانی که تلفن همراهشان با نرم افزار اندروید کار می کند هم می توانند از این شبکه اجتماعی استفاده کنند.

از زمانی که دارندگان تلفن های اندروید هم به جمع کاربران اینستگرم پیوسته اند، روزانه یک میلیون نفر به مشترکان آن افزوده می شوند. پیش از این ۳۰ میلیون نفر عضو اینستگرم بودند. این افراد روزانه ۵ میلیون قطعه عکس به این شبکه اجتماعی اضافه می کنند.

فیس بوک اعلام کرده این شبکه اجتماعی به کار خود ادامه می دهد و حتی کارمندانش از این پس استخدام فیس بوک هستند.

پاول کردوسکی، که وبلاگی درباره آی تی دارد، می گوید که اینستگرم تنها ۱۳ کارمند دارد. به این ترتیب، می توان گفت که فیس بوک به طور متوسط ۷۷ میلیون دلار برای هر کدام از کارمندان اینستگرم داده است.

مارک زوکربرگ، مدیر فیس بوک گفته که می خواهد این شبکه را همین طوری نگه دارد تا بتواند به شبکه های اجتماعی دیگر هم خدمات دهد. حتی نام آن را هم عوض نمی کند.

این طور که آقای زوکربرگ گفته، حتی کسانی که می خواهند در فیس بوک نباشند می توانند در اینستگرم همچنان حضور داشته باشند، بدون آنکه نیاز داشته باشند که وارد فیس بوک شوند.

مدیرعامل فیس بوک گفته که این نخستین بار است که شرکت آنها یک شرکتی را با چنین حجم انبوهی از کاربران می خرد.

موتور جستجوی فیس بوک


گویا شرکت های بزرگی مانند گوگل و فیس بوک حاضر نیستند دست از رقابت با یکدیگر بردارند. این شرکت ها قبلاً نیز بارها وارد قلمرو تخصصی یکدیگر شده اند. اخیراً نیز خبری در وب طنین انداز شده است که فیس بوک قصد دارد موتورجستجوی خود را راه اندازی کرده و در این حوزه با گوگل رقابت کند. همانطور که می دانید، جستجو در وب تخصص گوگل است و اینکه فیس بوک تا چه اندازه در پروژه خود موفق خواهد بود، اتفاقی است که در آینده باید منتظر آن بود.

طبق اخبار منتشر شده، گروهی متشکل از 20 مهندس فیس بوک تحت رهبری یکی از مدیران (برنامه نویسان) اسبق گوگل مشغول کار روی این موتور جستجو در شبکه اجتماعی فیس بوک هستند.

هدف از طراحی این موتور جستجو، ارائه امکانات بیشتر برای دسترسی به مطالب فیس بوک و تسهیل ارتباطات افراد عنوان شده است. با توجه به اینکه فیس بوک انباره ای از داده ها و اطلاعات مختلف و متنوع درباره کاربران و سلایق و علاقمندی های آنان است (و در هیچ موتور جستجوی دیگری نیز قابل دسترسی نیست)، صاحبان این مجموعه گویا قصد دارند از این گزینه بعنوان پارامتری در برتری نسبت به همتای خود استفاده نمایند.

گوگل نیز قبلاً با ایجاد و راه اندازی شبکه اجتماعی خود تحت عنوان گوگل پلاس، پا در گلیم فیس بوک کرده بود. شبکه ای که هرچند توفیق و گسترش اولیه خود را داشته و توانسته کاربران زیادی را جذب کند اما تا رسیدن به جایگاه فیس بوک هنوز راه درازی در پیش دارد.

ز دکمه Reset یا کلید Power کیس استفاده نکنید


ک کارشناس نرم‌افزار هشدار داد: حتی‌الامکان از دکمه Reset یا کلید Power روی کیس رایانه برای خاموش کردن یا راه‌اندازی مجدد سیستم استفاده نشود.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات و به نقل از دنیای اقتصاد، نوید نیکخواه‌بهرامی اظهار کرد: معمولا اغلب خریداران رایانه در همان هفته اول خرید، مجبور می‌شوند برای تعمیر یا رفع عیب آن مجددا به فروشنده مراجعه کنند و باید گفت که نکاتی وجود دارد که می‌تواند برای رفع این مشکلات موثر باشد.

وی تصریح کرد: وقتی رایانه کاربر روشن است، هرگز نباید برق آن را قطع کند، چرا که ممکن است موجب آسیب دیدن قطعات سیستم یا ایجاد خرابی در سیستم‌عامل (ویندوز) شود و همچنین کاربر باید همواره از نصب بودن برنامه ضدویروس مطمئن باشد و سعی کند حداقل هر هفته آنتی‌ویروس خود را به‌روز کند.

نیکخواه‌بهرامی، تاکید کرد: از قرار دادن بلندگوهای رایانه در کنار مانیتور خودداری شود، چرا که خاصیت مغناطیسی بلندگوها ممکن است در عملکرد مانیتور اختلال ایجاد کند و نکته حائز اهمیت دیگر این است که از پاک کردن فایل‌هایی که کاربر آگاهی کامل از محتوا و هدف آن ندارد، خودداری کند؛ درایوهای C و D در اغلب رایانه‌ها حاوی برنامه‌های اصلی سیستم‌اند و پاک کردن پوشه یا فایل‌های ناشناس از آنها، ممکن است موجب آسیب به ویندوز شود.

این کارشناس حوزه نرم‌افزار در ادامه بر لزوم نصب نکردن برنامه‌هایی که کاربر کاربردشان را نمی‌داند تاکید کرد و افزود: نصب بی‌مورد برنامه‌ها موجب کند شدن سرعت سیستم و حتی ممکن است موجب خرابی ویندوز شود.

نیکخواه‌بهرامی گفت: در صورتی که نرم‌افزار ضدویروس از نصب برنامه‌ای جلوگیری کرد، کاربر نباید سعی کند با بستن ضدویروس برنامه را نصب کند و بدیهی است که ممکن است در اینگونه موارد برنامه مورد نظر ویروسی باشد.

درصورتی که ولتاژ برق ضعیف است یا نوسان دارد، کاربر باید حتما از یک محافظ رایانه مناسب استفاده کند، چراکه نوسانات ولتاژ برق بیشترین صدمه را به سیستم‌های الکترونیکی وارد می‌کنند.

Bluetooth چیست؟


شما شاید به این موضوع فکر نکرده باشید، اما روزانه ما ارتباطات زیادی را از طریق Bluetooth انجام می دهیم.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات، کاربرد آن در ارتباط ۲ تلفن به یکدیگر و یا استفاده از Hands-Free و از همه مهم تر ارتباط میان کنسول های بازی و کامپیوتر و این فقط شروع کار است.

bluetooth چسیت و چگونه کار می کند؟ اصلا چرا اسم اش را Bluetooth گذاشته اند!

سوال آخر جواب ساده ای دارد،Bluetooth نام دیگر Harald Blåtand می باشد که در قرن ۱۰ پادشاه Danish بود، Harald تمام قبایل Denmark را با هم یکی کرد و یک Kingdom تشکیل داد، یا انجام این کار شهرت زیادی در بین مورخان برای ارتباط مردم با یگدیگر پیدا کرد. به همین دلیل بود که تکنلوژی در دوره ۱۹۹۰ اختراع شد. خود لوگو Bluetooth ترکیب نمادهای رمزی از اول اسم Harald می باشد.

عملکرد Bluetooth

Bluetooth توسط Ericsson در سال ۱۹۹۴ اختراع شد و کاربرد آن برای ارسال اطلاعات بین دو دستگاه بدون سیم در فاصله کوتاه می باشد. این روش ارسال اطلاعات توجه دیگر شرکت ها را به خود جلب کرد، در سال ۱۹۹۸ شرکت Ericsson با Intel،Nokia،Toshiba یک گروه تشکیل دادند که اسم خود را گروه علاقمند خاص(Special Interest Gruop-SIG) گذاشتند.

هدف تشکیل SIG کسب سود نبود بلکه هدف گسترش و پیشرفت Bluetooth بود که الان حدود ۱۵٫۰۰۰ عضو دارد از طرف دیگر شرکت های دیگر هم که خود را از غافله عقب دیدند به این گروه پیوستند شرکت هایی نظیر Motorola،Lenovo،Microsoft.

تکنلوژی Bluetooth چگونه کار می کند

Bluetooth از موج رادیویی با پهنای انتقال باند ۲٫۴-۲٫۴۸۵Ghz کار می کند، مصرف باطری بسیار کم یکی دیگر از خصوصیات برتر این تکنولوژی می باشد. دستگاه های دارای Bluetooth می توانند با دیگر دستگاها در عرض مجاور ۵۰ متری خود ارتباط داشته باشند، Bluetooth به راحتی می تواند اطلاعات از کامپیوتر به کامپیوتر یا از موبایل به موبایل و غیره بدون نیاز به سیم ارسال کند.

این تکنولوژی نه تنها در موبایل ها و کامپیوتر بلکه بر روی Hands-Free ها هم دیده می شود، ارسال اطلاعات از گوشی به هندزفری از طریق شبکه A2DP انجام می شود که این نوع ارتباط به کاربر این امکان را می دهد که صدا را از گوشی به هندزفری ارسال کند حتی اگر کاربر در حال حرکت باشد.

تکامل Bluetooth

2 سال بعد از تشکیل SIG تکنلوژی bluetooth شروع به تبلیغ کرد، این تکنلوژی اولین بار در سال ۲۰۰۰ بر روی تلفن های همراه مورد استفاده قرار گرفت، در سال اول هزازان نفر شاهد پیشرفت Bluetooth از لپ تاپ گرفته تا دوربین و پرینتر بودند، اگرچه این نوع شبکه اتصال را ساده کرد اما سرعت پایین آن آزار دهنده بود، که در سال ۲۰۰۷ با کمی تغییرات در این تکنلوژی ورژن جدیدی از آن را بیرون دادند به اسم Bluetooth 2.1 که نه تنها مصرف باطری آن کاهش پیدا کرد بلکه سرعت خارق العاده ای هم گرفت.

اما در سال ۲۰۰۹ با آمدن Bluetooth 3.0 این تکنولوژی قدم بلندی را برداشت، با داشتن پهنای باند ۲۴Mbps که سرعت باور نکردنی برای یک شبکه بی سیم بود توجه همگان را به خود جلب کرد، ورژن ۳٫۰ برای اولین بار بر روی Iphone استفاده شد و بعد از مدتی بقیه اسمارت فون ها هم از این تکنولوژی بهرمند شدند.

Bluetooth 4.0

اما این فقط یک شروع برای گروه SIG بود، با آمدن Blluetooth 4.0 که همین الان در گوشی مثل iPhone 4S استفاده شده است واقعا حرفی برای گفتن باقی نمی ماند. این ورژن هنوز کمتر از ورژن قبلی مصرف باطری دارد. استفاده از Bluetooth هنوز هم آن قدر گسترش نیافته، با آمدن این ورژن استفاده کنندگان زیادی به این تکنولوژی روی آورده اند و جای تعجب ندارد که بیان کرد این تکنولوژی هنوز هم به راه خود ادامه خواهد داد.

بارکد QR چیست؟


حتما روی کالاهایی که خریداری می کنید، متوجه بارکد یا به بیان واژه ی فارسی آن رمزینه شده اید. امروزه نسل جدیدتر این بار کدها در زندگی روزمره ما کاربرد بسیار وسیعی پیدا کرده است.
به هر نوع نمایش تصویری اطلاعات کد شده بر روی یک سطح فیزیکی، بارکد یا رمزینه گفته می شود که این اطلاعات را می شود توسط یک ابزار بازخونی کرد.

بارکد های اولیه اطلاعات مورد نظر رو به صورت یک دسته از خطوط ذخیره می کردند که این نوع بارکدها رایج ترین نوع آن هاست و از حدود سال 75 هم در کشور ما، استفاده ی از آن در فروشگاههای زنجیره ای باب شد و حتما روی کالاهای مختلفی که خریداری می کنید این نوع از بارکدها رو دیده اید .

این رمزینه ها برای اولین بار در حدود سال 1365 در یکی از فروشگاه های زنجیره ای آمریکا جهت چک کردن موجودی انبار به کار گرفته شد.ولی امروزه علاوه بر این نوع بارکدها ، با توجه به نوع استفاده از اونها حتی شاهد به کارگیری بارکدهای دوبعدی و سه بعدی هم هستیم. بارکد هایی که به سادگی دنیایی از اطلاعات را بر روی رایانه و یا گوشی همراه شما منتقل می کنند.

 
QR ؛ رمزینه دو بعدی با کاربردهای فراوان:

پیش از این قواعد رمزگذاری بارکدها فقط اجازه ی نمایش و ذخیره سازی اعداد را می داد ولی امروزه به کمک نشانه گذاری های جدید و استفاده از رمز گذاری ماتریسی می شود مجموعه ی حروف الفبا یعنی متن و حتی بیشتر از آن را در یک رمزینه جا داد.
به این نوع از رمزینه ها ، QR بارکد گفته می شود. بارکُد QR دربردارندهٔ چیدمانی از چهارگوش‌های سیاه بر روی زمینهٔ سپید است.

رمزینه اولین بار برای استفاده ی صنعتی در یکی از کارخانه های اتومبیل سازی ژاپنی طراحی و تولید شد ولی به تدریج در سطح گسترده تری در جهان به کارگرفته شد.

کاربردهای QR چیست؟
 
استفاده ی راحت و توانایی ذخیره ی حجم زیادی از اطلاعات باعث شد تا این رمزینه به طور چشمگیری در زمینه های مختلف رواج پیدا کند که امروز به برخی از کاربردهای رمزینه می پردازیم:
 

با استفاده از QR اطلاعات در یک چشم بهم زدن در صفحه گوشی شماست:
 
شما با داشتن یک موبایل هوشمند یا حتی غیر هوشمند و ریختن نرم افزار بارکد خوان روی موبایلتان، می تونید به راحتی اطلاعات رمز شده رو روی تلفن همراه خود ببینید.

برای استفاده از این نرم افزار، فقط کافی است که دوربین موبایل خودتان را برای چند ثانیه روی این بارکدها نگه دارید و نرم افزار، اطلاعات آن بار کد را برای شما، آشکار کند.

تصور کنید که دارید یک کاتالوگ از یک شرکت تولید کننده ی لوازم خانگی را ورق می زنید که یک وسیله توجه شما رو به خودش جلب می کند، شما به راحتی می توانید با گرفتن دوربین موبایل خودتان روی بارکد در صفحه ی مورد نظر، اطلاعات مربوط به آن کالا را روی گوشی خودتان مشاهده کنید و یا حتی به صفحه ی همان محصول در اینترنت دسترسی پیدا کنید و بلافاصله آن کالا را خریداری کنید.

یکی از کاربرد های مفید این رمزینه ها، استفاده در کارت ویزیت هاست ، یعنی از این به بعد اگر روی کارت ویزیت همه، این کد ها باشد، وارد کردن شماره تلفن ثبت شده روی آن کارت یا حتی ذخیره اش در دفتر تلفنتان در چند ثانیه انجام می شود، حتی می شود گفت که حجم اطلاعاتی که شما با یک کارت کاغذی 9 سانتی متری حاوی رمزینه، به مشتریتان انتقال میدهید، میتواند خیلی بیشتر از یک کارت فاقد آن باشد.

یکی دیگه از کاربردهای بارکدها ی QR در موزه ها و مکان های توریستی هست، که می شود به سادگی اطلاعات مربوط به آن مکان خاص و یا لینک های اینترنتی مربوط به آن را روی این بارکدها ذخیره سازی کرد و بازدید کننده ها، با استفاده از گوشی های خودشان می توانند این اطلاعات را روی موبایلشون مشاهده کنند.

حتی می تونین بارکدهای روی بعضی داروها و مواد بهداشتی که به اونا شبنم هم گفته میشه رو با این نرم افزارها بخونین و از صحت تاریخ و سلامت دارو اطمینان حاصل کنید.

با رایانه خود اطلاعات QR را دریافت کنید:
 
رمز گشایی بارکدهای QR فقط منحصر به تلفن های همراه نیست، شما بر روی رایانه  هم می توانید با استفاده از نرم افزارهای مختلف مخصوص ، اطلاعات مربوط به بارکدهای QRرو بخوانید و یا حتی اطلاعات خودتان را به این بارکدها تبدیل کنید.

به طور کلی این نمایه می‌تواند در مجلات، تابلوها، اتوبوس‌ها، کارت‌های بازرگانی و یا در هر چیزی که کاربرانش، نیاز به اطلاعات دارند، حتی روی باطری تلفن همراه یا لپ تاپ هم، مورد استفاده قرار بگیرد.

در حال حاضر بعضی از بانک های داخل کشور به شما این امکان رو می دهند که با نصب نرم افزار آن بانک روی گوشی خودتون، با اسکن کردن بارکد روی قبض ها ی مختلف تلفن و آب و غیره ، بتوانید بدون وارد کردن دستی شناسه ی قبض و شناسه ی پرداخت، سریع عملیات پرداخت رو انجام بدهید.

برای خود QR بسازید:
شما هم به راحتی می تونید با وارد شدن به یکی از سایت های زیر به راحتی برای خودتون یک QR کد داشته باشید.

http://qr-code.ir/create

اینترنت ماهواره ای چیست


کاربران اینترنت با استفاده از امکانات متعددی قادر به اتصال به اینترنت و استفاده از منابع موجود می باشند. استفاده از خطوط تلفن معمولی ، مودم کابلی ، خطوط DSL  ، اینترنت بدون کابل ، نمونه هایی در این زمینه می باشند. در صورتیکه کاربران اینترنت قادر به استفاده از هیچکدام از وسایل ارتباطی فوق نباشند ، امکان استفاده از اینترنت ماهواره ای وجود خواهد داشت.اینترنت ماهواره ای از خطوط تلفن و یا سیستم های مبتنی بر کابل برای برقراری ارتباط استفاده نمی نماید. در این سیستم ها از یک "بشقاب ماهواره ای" برای ارسال و دریافت اطلاعات (دوطرفه) استفاده می گردد.معمولا در این نوع سیستم ها سرعت ارسال اطلاعات معادل یک دهم سرعت دریافت اطلاعات است. مودم های کابلی و خطوط DSL  نسبت به اینترنت ماهواره ای دارای به سرعت مراتب بیشتری در رابطه با دریافت اطلاعات می باشند . سرعت اینترنت ماهواره ای ده برابر سرعت یک مودم معمولی است.

روش کار اینترنت ماهواره ای بر خلاف ظاهر پبچیده، ساده می باشد. همانطور که می دانید در یک ارتباط اینترنت معمولی(DIAL UP) میزان اطلاعات ارسالی بسیار ناچیزتر از اطلاعات دریافتی می باشد. بنابراین برای خط ارسال از هرنوع، حتی ارتباط ضعیف و یا کارت های اینترنت کم سرعت نیز می توان بهره برد.
مزایای استفاده از اینترنت ماهواره ای

دسترسی به اینترنت از طریق ماهواره،چنان سرعتی به نقل و انتقالات شما می دهد که باور کردنی نیست. دسترسی به اینترنت از طریق ماهواره، یک دسترسی مافوق سریع است که با استفاده از یک آنتن بشقابی می تواند سرعت نقل و انتقالاتِ شما را به 400 کیلو بایت در ثانیه برساند این عدد را با 4 یا 5 کیلو بایت در ثانیه ای که از طریق دسترسی تلفنی با آن می سازید، مقایسه کنید تا متوجه شوید که اینترنت ماهواره ای، چه موهبتی است.

 

انواع اینترنت ماهواره ای

سه نوع اینترنت ماهواره ای وجود دارد:

1.  اینترنت آفلاین: در سراسر دنیا افراد مختلف از اینترنت ماهواره ای آنلاین در حال استفاده هستند و در حال دانلود فایلهای مختلف هستند و ماهواره برای آنها فایلها را ارسال میکند تا دریافت کنند در این روش شما هم میتوانید از فرصت استفاده کنید و فایلهایی که آنها در حال دریافت هستند را دریافت کنید . برای اینکار شما احتیاج به سخت افزار اینترنت آنلاین یکطرفه دارید و برای دانلود هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنید

2.  اینترنت یک طرفه: با سرعت 400 کیلو بایت در ثانیه به پیاده کردن و یا به اصطلاح دانلود فایل ها بپردازید. ولی برای ارسال اطلاعات باید از یک مودم استفاده کنیم که معمولا دارای سرعت پایینیه.

3.  اینترنت دوطرفه: که هم برای ارسال به کار می روند و هم برای دریافت. در نتیجه نیاز به مودم آنالوگ از بین می رود و امکان انتقال دادن اطلاعات شما را تا سرعت 200 کیلو بایت در ثانیه فراهم می آورد.